ترجمه فارسی نهج البلاغه خطاب به خوارج
(پس از پافشاري خوارج در شورشگري، امام (ع) به قرارگاهشان رفت و فرمود:) آيا همه شما در جنگ صفين بوديد؟ گفتند: بعضي بوديم و برخي حضور نداشتيم فرمود: به دو گروه تقسيم شويد، تا متناسب با هر کدام سخن گويم. دو دسته شدند، امام ندا درداد که: ساکت باشيد، به حرفهايم گوش فرا دهيد و با جان و دل به سوي من توجه کنيد، و هر کس را براي گواهي سوگند دادم با علم گواهي دهد آنگاه سخنان طولاني مطرح فرمود که: (برخي از آن خطبه اين است)
سياست استعماري قرآن بر سر نيزه کردن
آنگاه که شاميان در گرماگرم جنگ، و در لحظه‏هاي پيروزي ما، با حيله و نيرنگ، و مکر و فريبکاري قرآنها را بر سر نيزه بلند کردند شماها نگفتيد که: (شاميان، برادران ما و هم‏آيين ما هستند؟ از ما مي‏خواهند از خطاي آنان بگذاريم. و راضي به حاکميت کتاب خدا شده‏اند، نظر ما اين است که حرفشان را قبول کنيم و از آنان دست برداريم؟)، اما من به شما گفتم که: اين توطئه ظاهرش ايمان و باطن آن دشمني و کينه‏توزي است، آغاز آن رحمت و پايان آن پشيماني است، پس در همين حال به مبارزه ادامه دهيد، و از راهي که در پيش گرفته‏ايد منحرف نشويد، و در جنگ دندان بر دندان فشاريد، و به هيچ ندايي گوش ندهيد، زيرا اگر پاسخ داده شوند گمراه‏کننده‏اند، و اگر رها گردند خوار و ذليل شوند، که همواره چنين بود، اما دريغ! شماها را ديدم که به خواسته‏هاي شاميان گردن نهاديد، و حکميت را پذيرفتيد، سوگند بخدا! اگر از آن سر باز مي‏زدم مسوول پيامدهاي آن نبودم، و خد گناه آن را در پرونده من نمي‏افزود بخدا سوگند! اگر هم حکميت را مي‏پذيرفتم به اين کار سزاوار پيروي بودم زيرا قرآن با من است، از آن هنگام که يار قرآن گشتم از آن جدا نشدم.
وصف ياران جهادگر پيامبر (ص)
ما با پيامبر (ص) بوديم، و همانا جنگ و کشتار گرداگرد پدران، فرزندان، برادران و خويشاوندان ما دور مي‏زد، اما از وارد شدن هر مصيبت و شدتي جز بر ايمان خود نمي‏افزوديم، و بيشتر در پيمودن راه حق، و تسليم بودن برابر اوامر الهي، و شکيبايي بر درد جراحتهاي سوزان، مصمم مي‏شديم.
هدف مبارزه با شاميان.
اما امروز با پيدايش زنگارها در دين، کژيها و نفوذ شبهه‏ها در افکار، تفسير و تاويل دروغين در دين، با برادران مسلمان خود به جنگ خونين کشانده شديم، پس هرگاه احساس کنيم چيزي باعث وحدت ماست و به وسيله آن با يکديگر نزديک مي‏شويم، و شکافها را پر و باقيمانده پيوندها را محکم مي‏کنيم، به آن تمايل نشان مي‏دهيم، آن را گرفته و ديگر راه را ترک مي‏گوييم. متن عربی نهج البلاغه ( وَ مِنْ کَلامٍ لَهُ عَلَيْهِ السَّلامُ ) قالَهُ لِلْخَوارِجِ، وَ قَدْ خَرَجَ إِلى مُعَسْکَرِهِمْ وَ هُمْ مُقِيمُونَ عَلى إِنکارِ الْحُکُومَةِ فَقالَ عَلَيْهِ السَّلامُ: أَکُلُّکُمْ شَهِدَ مَعَنا صِفِّينَ؟ فَقالُوْا: مِنَّا مَنْ شَهِدَ وَ مِنَّا مَنْ لَّمْ يَشْهَدْ، قالَ: فَامْتازُوا فِرْقَتَيْنِ، فَلْيَکُنْ مَنْ شَهِدَ صِفِّينَ فِرْقَةً، وَ مَنْ لَمْ يَشْهَدْها فِرْقَةً، حَتّى أُکَلِّمَ کُلّاً مِنکُمْ بِکَلامِهِ وَ نادَى النّاسَ فَقالَ: أَمْسِکُوْا عَنِ الْکَلامِ وَ أَنصِتُوا لِقَوْلِى، وَ أَقْبِلُوْا بِأَفْئِدَتِکُمْ اِلَىَّ، فَمَنْ نَشَدْناهُ شَهادَةً فَلْيَقُلْ بِعِلْمِهِ فِيها، ثُمَّ کَلَّمَهُمْ عَلَيْهِ السَّلامُ بِکَلامٍ طَوِيلٍ مِنْ جُمْلَتِهِ أَنْ قالَ: أَلَمْ تَقُولُوا عِنْدَ رَفْعِهِمُ الْمَصاحِفَ -حِيلَةً وَ غِيلَةً وَ مَکْراً وَ خَدِيعَةً- إِخْوانُنا وَ أَهْلُ دَعْوَتِنا: اسْتَقالُونا، وَ اسْتَراحُوا إِلى کِتابِ اللَّهِ سُبْحانَهُ، فَالرَّأْىُ الْقَبُولُ مِنْهُمْ، وَ التَّنفِيسُ عَنْهُمْ فَقُلْتُ لَکُمْ: هذا أَمْرٌ ظاهِرُهُ إِيمانٌ، وَ باطِنُهُ عُدْوانٌ، وَ أَوَّلُهُ رَحْمَةٌ، وَ اخِرُهُ نَدامَةٌ، فَأَقِيمُوا عَلى شَأنِکُمْ، وَ أَلْزَمُوا طَرِيقَتَکُمْ، وَ عَضُّوا عَلَى الْجِهادِ بِنَواجِذِکُمْ، وَ لا تَلْتَفِتُوا إِلى ناعِقٍ نَعَقَ. إِنْ أُجِيبَ أَضَلَّ، وَ إِنْ تُرِکَ ذَلَّ ‏وَ ‏قَدْ ‏کانَتْ‏ ‏هذِهِ‏ ‏الْفَعْلَةُ، ‏وَ ‏قَدْ ‏رَأَيْتُکُمْ‏ ‏أَعْطَيْتُمُوها، ‏وَ ‏اللَّهِ‏ ‏لَئِنْ‏ ‏أَبَيْتُها ‏ما ‏وَجَبَتْ‏ ‏عَلَىّ‏ ‏فَرِيضَتُها، ‏وَ ‏لا ‏حَمَّلَنِىَ‏ ‏اللَّهُ‏ ‏ذَنْبَها، ‏وَ ‏وَ ‏اللَّهِ‏ ‏إِنْ‏ ‏جِئتُها ‏إِنِّى‏ ‏لَلْمُحِقّ‏ ‏الَّذِى‏ ‏يُتَّبَعُ‏، ‏وَ ‏إِنّ‏ ‏الْکِتابَ‏ ‏لَمَعِىَ‏ ‏ما ‏فارَقْتُهُ‏ ‏مُذْ ‏صَحِبْتُهُ‏، ‏فَلَقَدْ ‏کُنَّا مَعَ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ الِهِ وَ إِنَّ الْقَتْلَ لَيَدُورُ ‏بَيْنَ‏ ‏الْاباءِ وَ الاَبْناءِ وَ الْإِخْوانِ وَ الْقَراباتِ. ‏فَما ‏نَزْدادُ عَلى کُلِّ مُصِيبَةٍ، وَ شِدَّةٍ إِلّا إِيماناً، وَ مُضِيّاً عَلَى الْحَقِّ، وَ تَسْلِيماً لِلاَمْرِ، وَ صَبْراً عَلى مَضَضِ الْجِراحِ، وَ لکِنَّا إِنَّما أَصْبَحْنا نُقاتِلُ إِخْوانَنا فِى الْإِسْلامِ عَلى ما دَخَلَ فِيهِ مِنَ الزَّيْغِ وَ الْإِعْوِجاجِ وَ الشُّبْهَةِ وَ التَّاْوِيلِ. فَإِذا طَمِعْنا فِى ‏خَصْلَةٍ ‏يَلُمّ‏ ‏اللَّهُ‏ ‏بِها ‏شَعَثَنا وَ ‏نَتَدانى ‏بِها إِلَى الْبَقِيَّةِ فِيما بَيْنَنا، رَغِبْنا فِيها، وَ أَمْسَکْنا عَمّا سِواها.

تاريخ : | | نویسنده : nimrooz3 |
رپورتاژ
شناخت کلی از محصولات فلزی و انواع آن
همه چیز درباره جراحی زیبایی بینی
جراحی زیبایی سینه و پروتز
حمل نخاله در تهران
جشن عروسی
آیا گنج یاب ها شبیه فلزیاب و طلایاب هستند؟ - شرکت فلزیاب تیوا
دوربین مداربسته دیجی همکار
بهترین راه استفاده از خدمات لیزر
میز و صندلی تالاری
پذیرش مقاله در مجلات معتبر ISI و اسکوپوس
پاسخ به 7 سوال رایج در مورد عصب کشی دندان
چاپ کتاب در یک ماه با هزینه زیر یک میلیون تومان
معرفی دینگ و ذکر تفاوت‌ها
روغن خراطین اصل
زمان دقیق شرف الشمس در سال ۹۷ چه زمانی است؟
تاریخچه تغییر سرمربی در تیم استقلال تهران
فروشگاه اسباب بازی بازیجو
کیسه پرکن
گیفت کارت
انجام پایان نامه

لینک های مفید
تور مسافرتی | خودرو | تور استانبول | جراح مغز و اعصاب | آموزش کفپوش سه بعدی |

قدرت گرفته از : پانا بلاگ


.: :.